Historia i oś czasu
Tworzenie osi czasu nie jest niczym odkrywczym w środowisku edukacji domowej, jednak osie czasu, które widziałem do tej pory na zdjęciach były wykonane najczęściej z papieru o dosyć małej gramaturze i były składane.
My podeszliśmy trochę inaczej do tematu, bo użyliśmy 30 metrowej rolki papieru, przeznaczonej do ploterów (180g/m2, szerokość 297 mm). Przez co powinna być bardziej trwała, a dodatkowo łatwo ją się przechowuje. W założeniu mamy zamiar jej używać do 8 klasy dodając kolejne elementy.
Po co w ogóle tworzyć oś czasu? Naszą intencją było połączenie w czasie rozrzuconych wydarzeń z postawy programowej oraz pokazanie szerszej perspektywy. Bardzo zależało mi na tym, aby oś czasu była w jak największym stopniu wykonana przez samo dziecko, stąd moja rola ograniczała się tylko do doradzania i pomocy w przytrzymaniu liniału czy ekierki.
Przyjęliśmy, że każde 100 lat to 50cm, co wymuszało wykonywanie przy okazji ćwiczenia dzielenia. Na początku stworzyliśmy samą oś z podziałem na stulecia, obejmujące ostatnie 1000 lat historii (program IV klasy), omawiając każdy temat stopniowo uzupełnialiśmy ją datami i opisami. Na naszej osi można zmieścić 6000 lat, więc w przyszłym roku, kiedy omawiana będzie również starożytność zajmiemy się lewą stroną osi, a potem stopniowo będziemy łączyć ją z istniejącą cześcią. Chcę ją wyposażyć jeszcze w drewnianie uchwyty (wałki) z obu końców, tak żeby łatwiej można było nią operować.