Warsztat "Kreatywne pisanie sposobem na uczenie się" z Kingą Willim

Kompas Edukacji w Bydgoszczy

Kinga Willim 2024-06-30

Koniec czerwca wypełnił mi Kompas Edukacji, organizowany przez Romana Lepperta w Młynach Rothera w Bydgoszczy.

Te dwa dni były dla mnie czasem pełnym niesamowitych spotkań, inspiracji, ale też pracowitego czasu warsztatowego - ponieważ drugiego dnia konferencji miałam możliwość poprowadzić spotkanie "Kreatywne pisanie sposobem na uczenie się" dla uczestników Witrualnego Uniwersytetu Pedagogicznego na żywo.
 
Pierwszego dnia, po serdecznym powitaniu przez organizatorów tej niecodziennej przestrzeni Akademickie zacisze, mogliśmy wysłuchać wykładu Michała Klichowskiego o stymulacji mózgu (m.in. polem magnetycznym, prądem, dudnieniami dwuusznymi) i rozwoju tej gałęzi nauki oraz neuro-mitach. Później Marta Bigaj opowiadała o jakże ważnej higienie cyfrowej, a Ewa Filipiak o modelach szkoły według Wygotskiego i Brunera. Bardzo duża dawka informacji do przetworzenia, która przełożyła się na dyskusje w przestrzeni publicznej, ale też w kuluarach, przy kawie i przekąskach.
 
To oczywiście nie był koniec, zaraz po przerwie kawowej wysłuchaliśmy kolejnych dwóch wystąpień - Magdaleny Szpunar oraz Piotra Zamojskiego o szkole w sensie greckiego czasu wolnego. Następnie artystyczny występ taneczny Basi Indyk i Moniki Nowak, który poruszył do głębi, pokazując, że nie tylko słowem i obrazem przekazujemy ważne kwestie. Miałam wrażenie, że dziewczyny dobrały utwory do tańca w pełni świadomie treści przekazywanych przez prelegentów.
 
Całość zwieńczyła przepyszna kolacja, kolejne rozmowy (dziękuję szczególnie za stolikowe towarzystwo Anie i Robertowi Sowińskim, Wiesławie Mitulskiej i Grażynie Sujak) i jedna, szczególnie dla mnie ważna i zaskakująca przed samym powrotem do domu, z licealistką, której pasją stała się pedagogika, właśnie dzięki Akademickiemu Zaciszu. W tej rozmowie bardzo mocno wybrzmiało, że stworzona przez Romana Lepperta przestrzeń jest miejscem, w którym młody człowiek może poczuć się zrozumiany i traktowany z szacunkiem, na równi z "wielkimi" nazwiskami. To stwierdzenie mocno rezonuje z moimi własnymi myślami, że tutaj nie liczą się tytuły, ale pasja i mądrość, którymi dzielą się z nami zarówno rozmówcy, jak i osoby komentujące spotkania online.
 
Kompas Edukacji - Młyny Rothera
Warsztat "Kreatywne pisanie sposobem na uczenie się" z Kingą Willim
Młyny Rothera - Kinga Willim
 
Dzień drugi zaczął się warsztatowo, uczestnicy mieli do wyboru pięć spotkań, w tym moje. Razem z grupą około 25 osób zagłębiliśmy się w kreatywne pisanie - zarówno mierząc się z ćwiczeniami pisarskimi, jak i rozmawiając jak wykorzystać tę metodę na lekcjach w szkole czy ucząc się samodzielnie, aby ułatwić sobie zapamiętywanie i zróżnicować pracę nad danym tematem. Myślę, że warto tu wspomnieć o ewaluacji warsztatu, którą udało mi się przeprowadzić (tak często się o tym zapomina). Z przeprowadzonych ankiet wynika, że około połowa uczestników to wykładowcy akademiccy. Bardzo często padało stwierdzenie, że warsztat był za krótki - muszę przyznać, że standardowo prowadzę takie spotkanie około 3h, czyli dwa razy dłużej. Miło czytać, że było za krótko, za mało - niedosyt oznacza zainteresowanie. Bardzo dziękuję za wszystkie pozytywne komentarze w ankietach, ale też za szczere opisanie, czego zabrakło, co można jeszcze dopracować - dzięki temu mogę się rozwijać.
 
Po części warsztatowej odbyła się premiera książki Michała Klichowskiego "Efekt neuro" i wiele pytań do autora.
 
Mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę miała okazję uczestniczyć w tak niesamowitym spotkaniu. Dziękuję Romanowi Leppertowi za jego wytrwałość w tworzeniu tej przestrzeni wymiany myśli i możliwość pokazania swoich pasji.
Warsztat "Kreatywne pisanie sposobem na uczenie się" - Kinga Willim